Wat is jouw rol op de werkvloer?
En wat doe je als je dat niet weet
En wat doe je als je dat niet weet
Onduidelijkheid over functies doet afbreuk aan de heldere structuur, de oplossing schuilt in open communicatie. Vaak ontstaat de onduidelijkheid over functies ongemerkt. In kleinere organisaties zijn functies vaak breder. Zo kan bij de directiesecretaresse ook personeelszaken tot het takenpakket behoren. In grotere organisaties zijn functies nauwer vastgelegd, zo zal de afdeling HR daar bestaan uit een opleidingsfunctionaris, verzuimcoördinator, recruiter, etc. Desondanks kan het daar ook onduidelijk zijn waar de ene functie begint en de ander ophoudt.
Onduidelijkheid over functies leidt geleidelijk tot lastige situaties. De meeste mensen willen het bedrijf waar ze voor werken graag draaiende houden. Als bepaalde taken niet aan iemand toebedeeld zijn, pakken anderen die op. Dat is fijn op de korte termijn, maar kan op den duur tot problemen leiden. Teams gaan eilandjes in de organisatie vormen. Zij pakken taken spontaan op, maar wat als een ander team dezelfde taak ook oppakt? Deze onduidelijk kan leiden tot conflicten tussen teams.
Andersom kan het verkeerde verwachtingen scheppen. De ene collega pakt een taak die blijft liggen op. De andere collega ziet dat gebeuren, vraagt zich af waar die persoon zich mee bemoeit, en zegt er iets van. Iemand die de beste intenties heeft op zijn gedrag aanspreken, wordt meestal niet in dank afgenomen. Wederom een voedingsbodem voor conflict op de werkvloer.
Mensen hebben ook persoonlijk last van onduidelijke functies. Als het niet zeker is wat er van iemand verwacht wordt, hoe kan die persoon dan inschatten of het werk goed verricht is? In het ergste geval kan het leiden tot imposter syndrome; het gevoel dat je eigenlijk niets te zoeken hebt in je werk en het een kwestie van tijd is voor je door de mand valt. In de meeste gevallen loopt het niet zo’n vaart, maar vormt het aanleiding voor stress-gerelateerde problemen.
Gelukkig is onduidelijkheid over rollen ver van tevoren eenvoudig te ondervangen. Het begint met communicatie. Durf om duidelijkheid te vragen. Daar ben je niet alleen zelf bij gebaat, je manager is daar ook blij mee.
Is de drempel om naar je baas te stappen en te vragen ‘ben ik wel goed bezig?’ te hoog, dan kun je eerst eens een vooronderzoek doen. Vaak staat er in je arbeidscontract omschreven wat er globaal van je verwacht wordt. Ook biedt de CAO voor veel beroepen uitkomst. Daar wordt werk onderverdeeld in functiegroepen of zelfs uitgesplitst naar specifieke functies. Dat geeft houvast. Let wel op dat een CAO genoeg grijze gebieden heeft. Het is niet het laatste woord, eerder een aanknopingspunt als je gaat overleggen met je manager.
“Volgens mij is dit waar jullie mij voor betalen, klopt dat?”
Volgens mij is dit waar jullie mij voor betalen, klopt dat?
Als je twijfelt wat jouw rol is op je werk, dan is het raadzaam om direct actie te nemen. Uitstel zal niet tot een betere uitkomst leiden en brengt stress met zich mee. Je kunt je voorbereiden door collega’s te raadplegen, je contract na te kijken en de CAO te bestuderen. Maar niets is zo belangrijk als het gesprek aangaan. Stap naar je baas toe en vraag eens: “Volgens mij is dit waar jullie mij voor betalen, klopt dat?”
Praat erover bij Personeelsadvies Bolwijn
Kom je er echt niet uit, of wil je met een professional niet alleen je huidige functie, maar je volledige loopbaan tegen het licht houden? Neem contact op. Ik sta voor je klaar.